Min resa till Alvora
Min kompetens
Jag har lång och bred erfarenhet inom administration och projektledning och tycker att det är riktigt roligt och givande att hjälpa andra människor och/ eller företag och organisationer med att få bättre ordning på sin administration och effektivisera sin arbetstid, så att de kan lägga mer tid och fokus på sin kärnverksamhet istället.
Många småföretagare känner att de måste lägga alldeles för mycket av sin arbetstid på att hålla ordning på sin administration vilket ofta gör att de behöver arbeta betydligt mer än 40 timmar i veckan för att hålla sitt företag lönsamt. Men tänk om någon annan kunde hjälpa till med det där tråkiga nödvändiga arbetet som tar en massa tid i onödan?
Hör av dig och skriv kort vad du önskar hjälp med samt när du har tid och möjlighet för ett samtal om vad jag kan erbjuda dig för hjälp. Jag innehar ett handelsbolag och arbetar främst hemifrån. Du får alltid en offert med ett tydligt beskrivet och avgränsat förslag före beslut om arbetsstart.
Välkommen till ett enklare arbetsliv med Alvora!

Hur det började
Alvora började som en idé för många år sedan. Jag fick ofta höra att jag var så bra på att planera, styra upp, ordna, lösa problem och att alltid se helheten i allt jag gjorde, både på jobbet och i privatlivet. Till exempel har jag under åren anordnat många stora fester och hjälpt vänner och bekanta med sin bröllopsplanering och när familjen skulle ut och resa med eller vänner eller familj, ja då var det alltid jag som fick uppdraget att planera, boka och förbereda. Allting hänger på detaljerna om planeringen ska falla riktigt väl ut! För mig har det alltid fallit sig naturligt och varit enkelt men framförallt är det roligt.
Ofta har olika uppgifter eller projekt krävt kunskaper som jag inte haft, men då ser jag till att lära mig det jag behöver. Jag har till exempel självmant lärt mig göra brudfrisyrer och smink, det var en bekant som gav mig idén när hon tyckte att det var svårt att hitta någon som kunde göra båda och dessutom kunde göra det så som hon ville ha det. Så jag studerade texter, filmer och gick några kortare kurser och fick äran att göra hennes håruppsättning och smink på bröllopsdagen. Jag var mammaledig och tänkte att jag nog kunde hjälpa fler brudar och tärnor och tjäna en extra slant och så blev det. Jag annonserade ut mina tjänster på en bröllopssajt och hade sedan kunder en eller två gånger i månaden under mammaledigheten.
Under nästa mammaledighet blev jag istället jätteintresserad av att köpa gamla barnvagnar, renovera upp dom och sälja dom med god förtjänst.



Hur det gick


Det har varit lika roligt att studera olika ämnen och sedan lära mig nya färdigheter på mina arbeten och alltid varit noga med att faktiskt undersöka och utvärdera nyttan av de förändringar jag föreslagit för att det ska ge lönsamhet i längden.
Samtidigt som jag kommit framåt i karriären har även tankarna på eget företag funnits där, möjligheten att bara inrikta mig på det som är allra roligast och samtidigt arbeta närmare kunden och kunna jobba mer mot helhetslösningar. Men tiden fanns inte riktigt, vi bodde då i Stockholm och hade 3 mindre barn och både jag och maken jobbade mer än heltid. Det blev lite för mycket insåg vi och började fundera på om vi skulle trivas bättre i en mindre stad med ett lugnare tempo. Vi funderade, läste på och frågade runt och kom fram till att Visby passade våra kriterier bra, även om vi inte kände någon på ön förutom ett par bekanta. Jag skulle studera projektledning på IHM på halvtid under hösten och maken arbetade på distans så timingen föll sig bra.
Vi åkte över till ön och köpte hus på en vecka och sen satte jag igång med planeringen och packning (naturligtvis i numrerade och färgkodade kartonger ordnade efter rum och prioritet). Flytten var ett av de bästa beslut vi tagit! Jag fick jobb innan flytten och började arbeta direkt då jag även precis var klar med projektledarutbildningen lagom till flytten.
Idag
Under hösten när jag planerade och packade hade jag börjat känna mig lite märklig och blev bara tröttare och tröttare, inte så konstigt egentligen med tanke på plugg och allt med flytten tänkte vi. Men jag blev bara sämre och sämre och jag insåg att det nya jobbet tyvärr var för mycket för mig just då och sa upp mig efter bara några månader. Bestämde mig istället för att det äntligen var dags att starta eget företag och då få möjligheten till att gå ner i tid. Då hamnade jag hos en av öns duktiga entreprenörer, jag frågade om han ville mötas över en lunch och se ifall han hade något skoj på gång som skulle kunna passa mina styrkor och det hade han! Jag klev in på deltid och fick jobba med både högt och lågt och arbetsuppgifter som jag inte ens visste att de fanns, underbart roligt och utmanande. Men en dag var jag så sjuk att jag inte kom upp ur sängen på nästan ett helt dygn – jag hade nått den berömda väggen och kraschat in i den ordentligt. I samband med att jag blev utbränd försvårades en livslång sjukdom som tidigare hållit sig i någorlunda schack. Jag blev sjukskriven våren 2019 och efter ett flertal år med rehab och arbetsträningar har jag nu hamnat i en ny livsbalans som fungerar och jag har återgått till min dröm om eget företag.
Jag vill göra det jag är bäst på – hjälpa andra människor och företag att få struktur på sitt arbete och sina projekt.
Välkommen till Alvora!



Läs mer om mina arbeten och utbildningar på LinkedIn